Mi cumpleaños, los mercados y otras cosas... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marleen - WaarBenJij.nu Mi cumpleaños, los mercados y otras cosas... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marleen - WaarBenJij.nu

Mi cumpleaños, los mercados y otras cosas...

Blijf op de hoogte en volg Marleen

25 Februari 2015 | Peru, Cuzco

Guys!! I forgot to tell you something that is actually very funny..
Toen we in Aguas Caliente waren met de jungletour, viel de stroom ineens uit. Iedereen was druk in de weer met externe apparaten en met zaklampen op straat. Het zag eruit alsof het haast iedere dag gebeurde maar toen we het vroegen bleek het haast nooit te gebeuren. Alleen soms voor een kwartier ofzo. Toen we lekker aan ons diner zaten moesten een reisgenootje en ik ineens onze paspoorten halen omdat de gids de trein moest boeken voor iedereen en volgens hem had hij dan twee paspoorten nodig. Aangezien de externe stroom bijna op was waar de trein geboekt moest worden, renden we achter onze gids aan. We snapten er niks van dat alleen wij dit moesten doen. Toen we eenmaal daar waren bleek dat we vet gebruikt werden. We kregen een briefje met paspoortnummers in onze handen geduwd en wij moesten dat maar even voor ze fixen. Uiteraard namen ze geen genoegen met alleen de nummers en konden we ons diner gaan opeten. Helaas was iedereen al klaar. Wij hadden in ieder geval onze tickets;) De volgende dag was er nog geen stroom en moesten we dus in het donker al onze spullen zien in te pakken.. Gaf wel een bijzondere sfeer. Super donker en het ruisen van het water maakte het wat magisch

Oke en nu waar ik gebleven was.. Woensdagavond de hele avond uno gespeeld met m'n broertjes hier. Was erg gezellig en mama Carmen zorgde boor popcorn. Word hier echt zo verwend!

Ja en toen was mijn verjaardag. Allereerst een heerlijk ontbijt gekregen. Wafels met fruit. Toen ik op school kwam begon iedereen te zingen en na de les was er een surprise. Er was een cake gekocht met daarop de tekst: cumpleaños feliz Marleen! Ik voelde me meteen helemaal jarig! Daarna had ik lunch met mijn familie. Heerlijk lokaal eten en als toetje een cupcake, mjummmm!
Daarna ben ik weer terug gegaan naar school en hebben we onze eigen mojito's gemaakt, ook al geregeld door andere studenten van de school. Het voelt echt als 1 grote familie en het is echt jammer dat ik iedereen gedag moet zeggen straks met het rare idee dat de kans aardig klein is dat ik ze weer zal ontmoeten..
Het diner was ook al helemaal geregeld en ik heb overheerlijke gegrilde alpaca gegeten, feestmaal! Daarna een klein feestje gevierd met z'n allen. Erg gezellig!
Het fijne was ook dat de lucht de hele dag strakblauw was en dat het warm was. Ik heb nog nooit zo'n mooie dag gehad op mijn bday qua weer..
Iedereen heeeel erg bedankt voor de felicitaties!

De dag erna heb ik niet zoveel bijzonders gedaan. Beetje door de stad gelopen en koffie gedronken met Annik. Na het avondeten bij m'n familie een Peruaanse film gekeken met Nikolas, de oudste hier. Maar de film was zo slecht! Ik weet niet of het typisch Peruaans is, maar de acteurs zijn slecht.. En de film was vreselijk slecht in elkaar gezet. Daarom ben ik al na een half uur naar bed gegaan en had ik tijd om deze blog te schrijven.

Oh en voor ik het vergeet.. ik heb de bus naar Lima geboekt! Woensdag hoop ik om 18:00u naar Lima te vertrekken. Ik ben heel benieuwd. 21 uur in de bus is vreselijk denk ik. Maar het is goedkoop:)
Later ga ik ook m'n vlucht naar Iquitos boeken. Hopelijk kan ik meteen doorvliegen!

Ben ook naar de zwarte markt 'El Molino' geweest. Interessant om te zien! Super veel van hetzelfde. Een heel pad met schoenen, een heel pad met alleen maar kleding etc. En net als in 'San Pedro' complete beesten op de toonbank. Geen idee hoe die mensen het volhouden in die vreselijke lucht!
Inmiddels ook naar de markt 'vinocanchión' geweest, samen met m'n hostbrother. Super grote markt en heel traditioneel. Geen toerist te bekennen! Elke markt is weer zo anders! Ik hou van de markten hier en er zijn er zo veel!! Je kunt ze never allemaal bezoeken tenzij je elke dag naar een markt gaat.. wat ik bijna elke dag doe ghehe. Zo ben ik ook naar Pisac geweest, waar ook een grote markt is, die vooral voor sweaters erg duur is!
Wat ook bijzonder is aan de markten 'el molino' en 'vinocanchión' is dat je cavia's, kippen en konijnen kunt kopen die je vervolgens vetmest en opeet. Slechts 12 sol voor een minikip, koopje!

Ehm over mijn reisschema.. Ik vlieg donderdag van Cusco naar Lima om 10.40am en van Lima naar Iquitos om 6pm. Ik had in eerste instantie de bus geboekt, omdat ik zo dom was om te vergeten m'n vluchten om te boeken en ik niet heel veel geld wilde uitgeven aan 2 nieuwe vluchten, maar happily ben ik in een goede familie en vertelde mijn hostmom dat ik met m'n oude ticket naar de office kon gaan en daar vertellen dat ik mn vlucht had gemist en dan hoefde ik alleen nog maar het verschil te betalen. Zo gezegd, zo gedaan. Niet dus!! Ik heb denk 1.5 uur daar gezeten, met als resultaat inderdaad twee nieuwe vluchten. De bus was net zo duur dusja wat kies je, 21 uur in een bus of 1 uur in een vliegtuig voor hetzelfde geld. Juist, dat laatste. De vrouw die me hielp zei dat ik echt zonder mijn busticket bij me te hebben met mijn paspoort wel mijn bus kon annuleren. Eenmaal bij de office van cruz del sur aangekomen bleek dat echt niet te kunnen, dus peerde ik 'm naar mijn huis in Marcavalle met een taxi, ging weer terug en kon ik dan eindelijk deze dag afronden met 2 tickets voor het vliegtuig en mijn geld retour van de bus.

Een paar bijzondere dingen van Cusco;
- Onderhandelingen met taxichauffeurs is heel normaal. Voor 4 sol kun je naar de andere kant van de stad.
- Elke dag zeg ik minstens 600x 'no, gracias' tegen massages, schilderijen, tours door Cusco, mutsen, schaaltjes, sleutelhangers enz..
- Zoals ik al zei de bus kost 70 cent, hoe lang je er ook in zit. (Behalve bijvoorbeeld naar Pisac, dat is 5 sol wat niks is voor een uur).
- Mensen gaan uit eten om te eten, niet om een gezellige avond met elkaar te spenderen. Zo krijg je bijv. je hoofdgerecht al voor je neus terwijl je nog aan je voorgerecht zit.
- Het weer is zo veranderlijk als in Nederland. Je gaat de deur uit met 22 graden en na 10 min is het ineens 15 graden en regent het, waardoor je alles mee moet sjouwen van zonnebrand tot dikke trui.
- Elke dag loop ik langs een man in een rolstoel op een plek waar je niet met een rolstoel kan komen, omdat er aan allebei de kanten van de straat trappen zijn. Of hij kan gewoon lopen of iemand helpt hem elke dag, no clue!
- Mijn familie en ook op school, dus ik denk alle mensen hier eten 2 keer warm, lunch en diner.
- Marcavalle is op dit moment de meest veilige buurt in Cusco en het is ook een rijke buurt. (Dat laatste zou ik nooit bedacht hebben).
- Ik weet niet hoe de mensen mij hier zien, maar als er geen plek is om te zitten in de bus, staat er 7 van de 10x iemand voor mij op. Wat ik nogal ongemakkelijk vind..
- Cuy is typisch Peruaans, maar de meeste mensen eten het zelden.
- Moeders geven overal borstvoeding. Op straat, in de bus, in restaurants enz. Mensen schijnen het hier sweet te vinden.
- Het verkeer is beter dan in Lima, maar ook hier houden taxi chauffeurs wedstrijden met elkaar en rijdt alles dwars door elkaar. (Wil ik ooit nog eens aan meedoen!).
- Er zijn vast nog meer typische dingen, die ik op zal schrijven als ze me te binnen schieten.

Ehm.. about myself. M'n hoest is gelukkig een stuk beter nu! M'n darmen des te slechter. Maarja bijna iedereen krijgt ermee te maken hier. Wordt wel weer beter, geen zorgen! :)

Dat was dan Cusco. Ik hoop dat ik nog tijd heb om terug te gaan na m'n stage. Ik heb genoten van deze stad!
Ik ben excited voor Iquitos! Erg benieuwd wat ik daar allemaal ga zien!

Adiós amigos!

  • 25 Februari 2015 - 16:16

    Hennie En Maarten:

    Hey,

    Zo te horen is het vet cool daarzo. Nou geniet er van.
    En suc6 met je stage.

    x Hennie en Maarten

  • 25 Februari 2015 - 18:14

    Arwen:

    Geweldige ervaringen! Leuk om te lezen, have fun! X

  • 25 Februari 2015 - 19:37

    Arie:

    Lieve zus,

    Wat een ontzettend leuk verslag!! Zat hier echt hardop te mompelen: "ow, vet!", "ja leuk die markten!", "goed bezig zusje!".. ;-) Zoveel herkenning, maar cool ook dat je veel langer op één plek zit en dus veel meer in die cultuur hebt kunnen duiken! Todavia estoy muy orgulloso de ti!

    Dat verhaal van die tickets is natuurlijk zo'n prachtig voorbeeld van hoe het gaat. Alles is gewoon te regelen haast, maar je moet er wat voor over hebben ;) En dat je dat allemaal gewoon lekker regelt.. ik had verwacht dat je het kon, maar ben toch blij dat je het gewoon fikst! En zwaar relaxed dat je gewoon kunt vliegen, al is zo'n busreis naar maar toch ook wel een leuk avontuur..

    Nu op naar Iquitos; even een heel ander verhaal, maar daar zit je nóg langer dus zul je vast nog meer 'één worden met de omgeving'. Ben heel benieuwd hoe het je daar gaat, we zien je verslag wel weer zodra je daar bent ;) Fijne reis en veel succes nog! Eerste maandje zit er alweer dik op, dus tijd gaat muy rapido. Qué te disfruta mucho!

    Hasta la vista! Arie

  • 25 Februari 2015 - 20:46

    Tante Grietje:

    Hoi Marleen,
    Wel een beetje laat maar toch nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, het komt uit een goed hart moet je maar denken.Ik had al eerder een bericht willen plaatsen maar toen kreeg ik het niet verzonden.Helaas.
    Maar wat een verhalen en belevenissen allemaal, het is net of ik het zelf meemaak.Ik geniet ervan om het allemaal te lezen.
    Straks bevalt het zo goed dan wil je helemaal niet meer terug!!!!!!!!
    Succes met je stage.
    Heb een goede vlucht morgen.

    Groetjes tante Grietje

  • 26 Februari 2015 - 17:25

    Your Family:

    Hoi wereldreizigster,
    We genieten elke keer weer van je verslag. Heel leuk om het te lezen, vooral die weetjes over Cusco;) Fijn dat je nu toch met het vliegtuig bent gegaan!! Fijne tijd in Iquitos en tot skypen's

    Liefs van ons allemaal. xxxx

  • 26 Februari 2015 - 17:39

    Marieke:

    Heeeeii,
    Die foto's zijn echt suuupper coolliee, dan weet je tenminste hoe het er echt uitziet i.p.v. dat je denkt hoe het eruit ziet. en die beesten......ieeeehhll..... echt te ranzig dat die poten er gewoon nog aan zitten!! Nou, ik spreek je wel weer op skype. xx

    PS: I MISS U

  • 27 Februari 2015 - 13:39

    Antoni:

    Hey wereldreiziger!

    Leuk om al je verslagen te lezen! Goed bezig daar, en fantastisch dat je het zo naar je zin hebt. Ben benieuwd wat een nieuwe plek weer voor nieuwe avonturen gaat brengen. Have fun en geniet! Ciao!

    Antoni

  • 27 Februari 2015 - 22:44

    Koos:

    "Amazing" wat een prachtig verhaal. Of ik naast je loop en het zelf ervaar. Je schrijft precies zoals je het beleefd. Wij genieten er in ieder geval van. Hoop dat je inmiddels weer veilig bent geland op je nieuwe stekkie en wacht je volgende blog af.

    Je oompie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 30 Juni 2014
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 14257

Voorgaande reizen:

22 Januari 2015 - 13 Augustus 2015

7 maanden Peru!

Landen bezocht: